Jak se jezdí v Mazdě 3, kolik si bere a pro koho je ideální?

Úvod Blog Recenze Jak se jezdí v Mazdě 3, kolik si bere a pro koho je ideální?
RECENZE MAZDA 3

Jak se jezdí v Mazdě 3, kolik si bere a pro koho je ideální?

Tentokrát jsem na testování dostal Mazdu 3 s dvoulitrovým benzínovým motorem. Jezdil jsem s ní převážně po okreskách a ve městě. Stejně jako s Avengerem jsme se dálnicím vyhnul. Je tahle Mazda taky pro doktory a právníky, jak se o Mazdách povídá, a jak se s ní vůbec jezdí?

Mazda 3

Úvodní poznámka autora článku: V první řadě bych chtěl uvést, že v tomto článku a v dalších podobných článcích budu vycházet ze svých osobních zkušeností a pocitů. Hodnocení vozů a jejich jízdních vlastností je subjektivní a každý ho může vnímat trochu jinak. Ještě bych rád dodal, že dosud jsem jezdil převážně s vozem Volkswagen Passat B8 2.0 TDI, takže mě to bude možná svádět k porovnávání s tímto standardem.

Parametry testovaného vozu Mazda 3

  • motor 2.0, 90 kw, 122 koní
  • počáteční stav km 5 400
  • převodovka manuální
  • palivo benzín
  • cena vozu od 635 900 Kč

Exteriér vozu Mazda 3

Mazdu jsem obdržel ve světlé šedé metalíze s černými litými koly, černými zrcátky a doplňky a zatmavenými okny. Dle mého je to příjemná kombinace, i když pro Mazdu je typická červená barva. Jelikož mám „stříbrného“ i svého Passata, což byla původně vlastně jediná barva, kterou jsem nechtěl, ale už jsem s tím v pohodě – tak tady se mi to ve výsledku docela líbí.

Stejně jako Jeep Avenger, o kterém jsem psal minule, se mi Mazda 3 líbí nejvíce zepředu. Ta maska na mě působí až takovým závodním dojmem. Celý vůz je dost nízký a působí sportovně. Z Avengeru to byl trochu skok. Mazdu 3 si můžete pořídit i v sedanu. Já měl k dispozici hatchback, který je poměrně krátký. To je fajn hlavně pro ty, co mají trochu problém s podélným parkováním. Zkrátka všude se s ní vejdete.

Mazda 3

Interiér vozu

Co mě na tomto autě vážně baví, je interiér. Vůbec nevypadá, že by se na něm šetřilo jako v řadě jiných aut. Zapomeňte na tvrdé plasty, palubovka i další prvky jsou potažené kůží, což je skvělé na pohled a měkké na dotek. 

Úplně nejvíc se mi líbí robustní středový panel, který odděluje řidiče od spolujezdce. Nevím proč, ale je to super. Pod loketní opěrkou je obrovská přihrádka pro všechny, kteří s sebou na cesty tahají spoustu harampádí. 

Mazda 3

Fajn je i stropní přihrádka na brýle, kterou znám i z Passata. V autě se sedí pohodlně a přesto že je to poměrně nízko, pořád mám dobrý rozhled a nepřipadám si úplně jako ve formuli. Ono to totiž jako formule úplně nejede, i když jízda rozhodně špatná není. Ale o tom níže.

Na středovém panelu se za řadící pákou nachází ovládání infotainmentu. To je pomocí kolečka, což jsem viděl třeba u Audi. Obrazovka totiž není dotyková a je poměrně daleko, že na ni nedosáhnete. Tím pádem vás to ani nebude lákat na ni sahat a zbytečně si ji upatlat.

Co mi přijde trochu nešťastné, je přihrádka na pití a telefon. Ta na telefon se nachází ve středovém panelu až vzadu téměř uvnitř palubovky. Když sahám pro telefon, připadám si, že už musím mít ruku někde v motoru. Saxana by to dala v klidu. Jasně, pro telefon bych za jízdy sahat neměl, ale když v autě chybí CarPlay… Vlastně nechybí, ale musíte telefon připojit přes kabel.

Druhá věc je zmíněná přihrádka na pití. Jsou tam dva sloty na plechovky či lahve o objemu 0,5 l, abyste si mohli po cestě dát drink i se spolujezdcem. Jenže nejsou dostatečně hluboké, takže pokud si třeba otevřete energeťák, musíte ho držet místo řadící páky. Jinak se vám vylije na nohy, protože ho přihrádka zkrátka neudrží. Funguje to až ve chvíli, kdy vypijete cca půlku plechovky. 

Mazda 3

Vzadu moc místa není. Cestu na výlet ve čtyřech si cestující vzadu tak moc neužijí. A v případě dětí je vzadu kvůli autosedačkám ještě méně místa. Pokud vám nevadí kopání do sedačky, když jedete, vemte Mazdou 3 děti na výlet. Mně to stačilo jen cestou ze školky domu.

Kufr není kdovíjak velký, ale leccos se tam vejde. Na dovču do Chorvatska byste se ale museli hodně uskromnit. Oceňuji tlačítko v kufru, které když před zavřením zmáčknete, tak se auto po zavření pátých dveří zamkne. Využívám pořád.

Hudba hraje fajn. Tu já rád.

Jízda Mazdou 3 po českých silnicích

Při jízdě nepřehlédnete aktuální rychlost (případně další funkce), kterou vůz promítá na čelní sklo, takže to vidíte pořád před sebou. Nicméně z osobní zkušenosti můžu říct, že se na to dá rychle zapomenout a pro kontrolu rychlosti ze zvyku stejně sleduji tachometr. Asi je to otázka času.

Rozumím snaze o originalitu každého vozu nebo každé značky u různých funkcí, ale že by se stěrače zapínaly páčkou směrem dolu, jsem viděl opravdu poprvé. Dá se zvyknout. Oceňují výstražné světlo za zrcátkách, které vám hlídá mrtvý úhel – tuhle vychytávku bych chtěl i ve svém autě, abych se nemusel pořád vykrucovat při napojování z přídavného pruhu.

Trochu se mi při jízdě mlžilo sklo, tak jsem občas musel zapnout foukání na přední sklo. Asi při jízdě moc funím.

Na silnici auto drží dobře a při vyšších otáčkách to celkem dobře jede. Ale pořád to má jen 90 kw a nemá to turbo, takže třeba při předjíždění musíte myslet na to, že je třeba motor trochu vytáčet. Pokud jste zvyklí na auto, které má lepší odpich při nižších otáčkách, může vám to ze začátku dělat trochu problém. 

Jízdní režimy auto nemá a za mě to ani ničemu nevadí. Zkrátka se vám jede dobře za sucha i za mokra. Na namrzlých vozovkách jsem neměl možnost jet.

Parkování je i díky senzorům a parkovací kameře a taky díky délce vozu poměrně snadné na všechny způsoby. 

Mazda 3

Kolik si bere Mazda 3

Každého u auta zajímá spotřeba. Na rozdíl od Avengera jede Mazda 3 o dost svižněji, přitom si bere skoro stejně. Benzínový motor prostě musíte trochu vytáčet, aby to jelo, což se samozřejmě projeví na spotřebě. Uváděná průměrná spotřeba 4,8 l na 100 km je podle mě z jiného světa. Reálně jsem se pohyboval kolem 6-7 litrů na 100 km.

Celkové shrnutí

Opět bych řekl, že je to spíš auto pro ženy. (Nedělají mi to schválně? :-D) Ani tentokrát mě benzínové auto stoprocentně nepřesvědčilo. I když po jízdní stránce je to fajn. Do města a okolí to smysl rozhodně dává. Důchodcům bych tohle auto asi nedoporučil. Jednak je to na ně příliš nízké a asi by to celkově působilo zvláštně. Pro mladý pár nebo pro ženu na cesty po okrese ideál. Na dálnici se to taky neztratí. Tahle motorizace má i 6ku, která není jen na ozdobu.

Děti dozadu dáte, ale na delší jízdu s dětmi to úplně není. To samé v případě starších spolucestujících.

Celkově bych řekl, že jsem po jízdní stránce spokojený a se vzhledem vozu taky. Být single doktor nebo právník, tak bych Mazdu 3 pořídil třeba z první výplaty. I když na tuhle cílovku budou možná mířit lepší vozy od Mazdy. Ale jako mazdí ochutnávka je Mazda 3 super. Jo a najel jsem s ní asi 3 000 km.

Plusy

  • Dobře drží na vozovce
  • Příjemný design interiéru
  • Ikonická přední maska
  • Dostatek odkládacího prostoru
  • Pohodlné sezení
  • Snadné ovládání infotainmentu
  • Pomocné zamykání vozu při zavírání kufru
  • Asistent mrtvého úhlu
  • Ticho v interiéru při jízdě
  • Svižná jízda ve vyšších otáčkách

Mínusy

  • Nemá CarPlay, teda má jen po připojení přes kabel
  • Nenabíjí telefon při jízdě
  • Přihrádka na telefon je hluboko
  • Přihrádky na pití neudrží plnou láhev ani plechovku
  • Spotřeba kolem 7 litrů na 100 km
  • Málo prostoru na zadních sedačkách
  • Pomalejší zrychlení

Galerie


Mazda 3

  • Spolehlivá péče
  • Komplexní služby
  • Přátelský a osobní přístup