Hybrid, respektive Plug-in Hybrid je takovou přestupní stanicí mezi spalovacími motory a elektromobily. Je to možnost vyzkoušet si výhody elektromobilu současně s využíváním spalovacího motoru. Jaký je rozdíl mezi Hybridem a Plug-in Hybridem?
Oba vozy se vzhledem od klasických vozů se spalovacím motorem moc neliší. Laik by možná řekl, že jediný rozdíl mezi Hybridem a Plug-in Hybridem je v nabíjení pomocí kabelu. Ale ono to tak jednostranné není. POjďme se na to podívat trochu dopodrobna.
Hybrid je vůz se spalovacím motorem, který obsahuje malou baterii. Tu není možné nabít externě, tedy kabelem v nabíjecí stanici nebo wallboxu, jak jsou zvyklí provozovatelé elektromobilů. Baterie v Hybridu se nabíjí samočinně během jízdy, případně pomocí rekuperace, tedy brždění.
V případě hybridních vozů spalovací motor s elektromobilem kooperují. Tedy nepřepínáte jízdní režimy, ale motory si navzájem vyhovují. Příkladem je třeba jízda ve městě nebo v kolonách, kdy se rozjíždíte většinou pouze na elektřinu, což šetří a tedy prodlužuje životnost spalovacího motoru. To se samozřejmě projeví příznivě i na spotřebě paliva. Přítomnost elektromotoru také snižuje emise.
Umístění baterie vám může ubírat trochu místa v kufru, protože vepředu je samozřejmě umístěn spalovací motor. Hybridy bohužel nejsou vhodné pro ježdění po dálnicích, ať už z hlediska vyšší spotřeby paliva či u některých vozů většího hluku při jízdě. Dalším možným negativním aspektem je vyšší pořizovací cena než u vozů se spalovacími motory. To je ale kompenzováno nižší spotřebou v případě doporučeného způsobu ježdění.
Hybridní vozy jsou určené pro ty, kteří chtějí naši planetu ušetřit o nějaké ty emise a zároveň cestují výhradně po městě. S hybridním vozem tak ušetříte životní prostředí, palivo a přitom nemusíte díky přítomnosti elektromotoru slevit na výkonu vozu.
Plug-in Hybrid obsahuje stejně jako Hybrid spalovací motor a baterii. Ta je však oproti hybridním vozům o něco větší. Dobíjí se stejně jako u hybridních vozů během jízdy s využitím spalovacího motoru nebo při brždění pomocí rekuperace. Navíc ale můžete Plug-in Hybrid, jak už název napovídá dobíjet pomocí kabelu na dobíjecích stanicích stejně jako elektromobil, případně doma pomocí Wallboxu.
Oproti Hybridu můžete v Plug-in Hybridu přepínat mezi jízdou na spalovací motor či na elektromotor. Dojezd na elektromotor činí zhruba 50 km, což není výrazné číslo, ale opět na ježdění po městě to v pohodě stačí.
Velkou výhodou je, že díky poznávací značce EL nemusíte platit dálniční známku a zároveň můžete v modrých zónách v centrech měst parkovat zdarma. Zároveň při jízdě po městě ušetříte co do spotřeby paliva. Také šetříte životní prostředí o něco více než v případě hybridních vozů.
Kvůli přítomnosti větší baterie v kufru přijdete o další prostor, což se nehodí zrovna lidem, kteří potřebují co nejvíce zavazadlového prostoru. Pokud nemáte baterii kde dobíjet, je vám Plug-in Hybrid v podstatě k ničemu, protože s sebou vozíte spoustu hmotnosti navíc, což se projevuje také na spotřebě. Samo sebou musíte počítat s vyššími pořizovacími náklady oproti klasickým vozům se spalovacími motory.
Plug-in Hybridy jsou ideální vozy pro dojíždění do práce v rámci města. Mít možnost si během pracovní doby vůz dobít je pak úplně ideální kombinace. Je to takový kompromis mezi elektromobilem a spalovacím motorem. Využíváte výhod obou motorů a nemusíte mít strach, že vám dojde elektřina.