Motor Hyundai 1,4 CVVT a rozvody

Úvod Blog Poradna Motor Hyundai 1,4 CVVT a rozvody

Motor Hyundai 1,4 CVVT a rozvody

Předepisuje Hyundai kontrolu, ev. výměnu rozvodů a při jakém nájezdu? Pokud nepředepisuje, kdo nese případné náklady na opravu potkaného motoru po ukončení záruky? 

DOTAZ DO PORADNY

Hyundai i30 CW a rozvody

Dobrý den, jsem majitelem vozu Hyundai i30 CW s benz. motorem 1,4 CVVT (80 kW), vyrobeným v roce 2011, najeto zhruba 63000 km. V poslední době s obavami sleduji informace o problémech těchto motorů s rozvodovým řetězem a jeho napínákem. Poměrně hodně lidí již řešilo jeho vytažení s následným přeskočením a „potkání“ motoru. A to vše i při malých nájezdech a nešizeném servisu. A nyní k dotazům. Předepisuje Hyundai kontrolu , ev. výměnu a při jakém nájezdu? Pokud nepředepisuje, kdo nese případné náklady na opravu potkaného motoru po ukončení záruky? V případě preventivní výměny rozvodové sady je montována kvalitativně stejná rozvodová sada jako u původní prvomontáže, nebo jde o "inovovanou" sadu se zvýšenou životností? Jaké jsou orientační náklady na výměnu? Je možné stav řetězu a napínáku zkontrolovat v rámci běžného servisu? Řešili jste již nějaký “potkaný” motor i u Vás? Děkuji za odpovědi a přeji pěkný den.

Naše odpověď:

Vážený pane Václave,

než jsem si dovolil formulovat odpovědi na Vaše přesně položené dotazy, snažil jsem se získat o problému co nejvíce informací. Závěr, který jsem si z toho udělal je ten, že  realita je výrazně méně dramatická, než by se mohlo  zdát  z internetových diskusí. 

Nejprve tedy k Vašim dotazům. Hyudai kontrolu rozvodového řetězu či jeho preventivní výměnu nepředepisuje. Samozřejmě, že náklady na případnou opravu potkaného motoru po skončení záruční doby nese zákazník. Porovnáním čísel náhradních dílů se dá usoudit, že zřejmě nedošlo ke změnám  ve výrobě ND směrem ke zvýšení životnosti rozvodového řetězu a napínáku. Orientační náklady na preventivní výměnu řetězu a napínáku jsou  lehce pod 10000,- Kč. Stav řetězu a napínáku samozřejmě ve správně informovaném a správně vybaveném servisu zkontrolovat. Ačkoli jsme prodali hodně vozů s těmito motory, rozhodně v řádu stovek,  dosud jsme žádný potkaný motor u nás neřešili a neřešila ho ani naprostá většina mých kolegů opravců, se kterými jsem na toto téma v rámci přípravy odpovědi hovořil.

     Z technického hlediska je jasné, že každá pohybující se součástka v motoru  se opotřebovává. Samozřejmě se opotřebovává i rozvodový řetěz a jeho napínák. Rychlost tohoto opotřebení závisí na mnoha faktorech, od výrobní šarže na začátku, přes způsob používání vozu až po používaný olej. Tendence konstruktérů soudobých motorů zcela jednoznačně vede k použití rozvodového řetězu místo rozvodového řemene. Dá se říci, že obvyklá životnost rozvodového řemene je oproti řetězu zhruba polovičně. Pro mne, jako opravce a konec konců i pro Vás jako pro uživatele vozu je velmi důležité, že motor s rozvodovým řemenem na případný problém s ním nijak nevaruje. Zatímco motor s řetězem na případný problém upozorňuje typickým a výrazným chrastivým zvukem. To proto, vytažený řetěz (velmi málo časté) resp. opotřebovaný napínák (výrazně častější) a nebo kombinace obojího způsobí, že řetěz je příliš volný, což je ale provázeno právě oním typickým chrastivým zvukem.  Pokud je tedy běh motoru Vašeho vozu tichý a provozní hluk motoru se nijak nemění, není z tohoto hlediska důvod k obavám o vytažení řetězu a jeho následnému  přeskočení a ještě následujícímu potkání pístu s otevřeným ventilem. O preventivní změření vytažení řetězu nebo dokonce o preventivní výměnu bych požádal svůj servis až v situaci, kdybych měl pocit, že z motoru se začal ozývat onen typický chrastivý zvuk.  Řetěz ani  napínák se totiž zpravidla neopotřebuje najednou, vždy to nějakou dobu trvá. Kromě toho pro přeskočení již abnormálně volného řetězu vždy musí přijít nějaký impuls. Neumím si nyní vzpomenout na případ, že by i extrémně vytažený řetěz přeskočil sám od sebe. Tím impulsem může být například ráz vzniklý při roztahování vozu jinám vozem, nebo ráz vzniklý krátkodobým přetočením motoru či ráz vzniklý  při potřebě intenzivního brždění motorem.

      Na základě toho, co jsem o problému zjistil a výše popsal, si dovoluji  konstatovat, že pokud svůj vůz užíváte běžným způsobem, což samozřejmě předpokládám, není důvod k nějakým dramatickým obavám z potkání motoru. Pokud byste však měl dojem, že motor Vašeho vozu změnil zvuk a pocit, že směna zvuku motoru šla směrem k chrastění, bylo by rozumné nechat stupeň opotřebení řetězu a napínáku přeměřit v servisu. V každém případě to vyjde výrazně levněji, než eventuální oprava potkaného motoru.

Váš servisní tým ASPEKTA

  • Spolehlivá péče
  • Komplexní služby
  • Přátelský a osobní přístup