Testoval jsem evropské auto roku 2023 Jeep Avenger s motorizací 1.2 Turbo. Jezdil jsem s ním převážně po okreskách a ve městě. Dálnicím jsem se vyhnul. Pro koho takové auto je, jak se s ním jezdí a považuji ho vůbec za auto roku?
Úvodní poznámka autora článku:
V první řadě bych chtěl uvést, že v tomto článku a v dalších podobných článcích budu vycházet ze svých osobních zkušeností a pocitů. Hodnocení vozů a jejich jízdních vlastností je subjektivní a každý ho může vnímat trochu jinak. Ještě bych rád dodal, že dosud jsem jezdil převážně s vozem Volkswagen Passat B8 2.0 TDI, takže mě to bude možná svádět k porovnávání s tím to standardem.
Jeep Avenger si můžete také pořídit v čistě elektrické verzi a brzy přijde na trh hybridní verze s automatickou převodovkou. Na tu jsem zvyklý ze svého VW Passatu, ale řadit jsem ještě nezapomněl. Avenger je nejnovější model značky Jeep. Jeho zpracování plně odpovídá evropským standardům.
Avenger se mi nejvíc líbí zepředu. Ta maska je fakt parádní a vyvolává dojem robustního auta. Ale jakmile ho začnete obcházet, zjistíte, že zas tak velký není. S délkou lehce přesahující 4 metry je to takové SUV do města.
Moc se mi líbí zpracování detailů, ať už je to vyobrazená ikonická maska Jeepu na litých kolech či hvězdář s teleskopem na čelním skle, hory na zadním skle nebo beruška na střešní liště. To je fakt super.
Když se přiblížíte k vozu, automaticky se odemkne. Musíte mít samozřejmě u sebe klíč. Pro řidiče a spolujezdce nabízí Avenger docela dost prostoru. Horší je to u sedaček vzadu. Pro dospělé vyššího vzrůstu to asi nebude nejkomfortnější jízda. A pokud tam dáte autosedačky s dětmi, budou vám sem tam kopat do sedačky. To může být jednak otravné a jednak snadno ušpiní záda předních sedaček. Ty jsou ale z umělé kůže, takže to jde snadno umýt.
V interiéru se mi líbí dostatek odkládacích ploch, což ocení především dámy s kabelkami, brýlemi a dalšími věcmi. Prostřední dlouhá přihrádka v palubovce mi přijde trochu nepraktická, protože má jen slabou přepážku. V zatáčce mi všechny věci ujely do strany. Nevím, co bych si tam mohl odkládat.
Dotyková obrazovka je super, infotainment za mě easy to use. CarPlay zbožňuji a nabíjecí odkládací místo na telefon se hodí vždycky. Možná je to problém mého iPhonu, ale po čase mi to tolik nenabíjí, spíš jen udržuje, aby se nevybil. Jen zatím moc nevím, kam mám odkládat klíč. V kapse ho mít nechci a ve větších přihrádkách akorát létá sem a tam. Některé vozy mají přihrádku přímo na něj.
Fajn je i elektronický budík, který vám promítne třeba jízdní data, navigaci nebo zrovna hrající písničku ze Spotify. Na budíku se mi osobně moc nelíbí ukazatele stavu nádrže a otáčkoměr. Jsou to takové nehezké tlusté sloupce, které nejdou nijak změnit. Jen podsvícení se mění, když změníte jízdní režim (sport - červená, eco - zelená atd.). Moc se mi líbí repráčky JBL, které vykukují ze sloupků u předního skla na obou stranách. A zvuk je také perfektní.
Čekal jsem, že kufr bude ještě menší. Je tam dost prostoru. Navíc má dvojité dno. Trochu mi vadí, že tam není rezerva, ale jen lepící sada. Nemám s ní zrovna pozitivní zkušenost. Nicméně prostor na rezervní kolo tam je, takže není problém si to tam hodit.
Když nasednete, připadáte si opravdu jako v SUV. Díky tomu, že sedíte vysoko, máte velký přehled. Líbí se mi taky pohled na kapotu. Světla svítí večer parádně, i když nemáte dálkové. A s dálkovými je to skoro jako ve dne. Jen škoda, že auto nepřisvicuje do zatáčky podobně jako jiné vozy. Jsem na to docela zvyklý. Při nočních jízdách mě trochu oslňuje zrcátkový blinkr u řidiče. Spolujezdec mi řekl to samé.
Při jízdě na okresních silnicích je auto poměrně svižné. Stejně jako většina nových aut vám doporučuje řazení na vyšší/nižší rychlostní stupeň. Když mluvíme o řazení, šestka je tam spíš pro jízdu na dálnici nebo na dlouhých rovinkách. Jakmile ji tam dáte v 90 km/h, nemá to takový tah a musíte stejně podřadit. Do zatáček auto drží poměrně dobře. Trochu jsem se bál příliš citlivých brzd, protože je to úplně nové auto, ale brzdí to fakt dobře.
Můžete si vybrat z několika jízdních režimů od normálního přes sport, eco až po bláto nebo sníh. Například v režimu sníh je trochu tužší volant, abyste nedělali prudké pohyby na zasněžené vozovce a tím pádem nedošlo ke smyku. Nebo je to jen můj pocit? I tak ale musíte jezdit opatrně a přizpůsobit se stavu vozovky.
Tempomat na okreskách na výjimky nevyužívám. Většinou při večerních jízdách v obcích, abych nepřekračoval povolenou rychlost. Při rychlejší jízdě je auto na můj vkus docela hlučné. Řadící páka je ikonická, ale za mě dost velká. Připomíná mi spíš tažné zařízení, ale to je takový detail.
Cením také klimatizaci, kterou jednou nastavím a nemusím s ní nic dělat. To samé vyhřívání sedaček. Ve svém Passatu mám tendenci to pořád nějak štelovat, protože je to buď moc nebo málo nebo se mlží sklo atd. Avenger je v tomhle o dost samostatnější.
Parkování je úplná pohoda. Zadní parkovací kamera nabízí hodně široký pohled, takže máte velký přehled o tom, co se děje kolem vozu. Krom toho je tam ještě další kamera shora, která vám nabídne další pohled pro lepší orientaci v prostoru. Parkovací senzory jsou samozřejmostí. Ale pozor, jen vzadu. Vpředu parkovací senzory chybí, což může být problém ve chvíli, kdy si to neuvědomíte. Uf.
Každého u auta zajímá spotřeba. Já se s Avengerem pohyboval okolo 6 litrů na 100 km. Ale záleží, jak a kde jezdíte. Dá se podle mě jezdit za víc i za méně. Při tankování se mi tam podařilo vždycky nacpat cca 40 litrů, ale to je při této velikosti auta běžné.
Koupil bych si Avengera? Nejsem moc velkým fanouškem benzinových motorů. Přijde mi, že benzínová auta tohohle typu nemají takový tah, ale přesto vyšší spotřebu. Ale nejspíš jsem zaujatý. Možná by stálo za to vyzkoušet ho v elektrice, případně si počkat na hybrid s automatickou převodovkou. To by mi dávalo asi větší smysl.
Pro čtyřčlennou rodinnu, což je můj případ, bych to viděl spíš jako druhé auto jako doplněk ke kombíku. Díky své velikosti je to fajn auto do města, které přesto splňuje některé parametry SUV. Avenger se nezalekne sněhu ani bláta, takže láká vyrazit s ním i někam do přírody. Za mě je to ideální auto třeba pro ženu nebo pro mladý pár s dítětem tak do 5 let. Pak už budete potřebovat o něco více prostoru. Klidně bych to viděl i pro starší lidi, co jezdí přes týden po městě a o víkendu pak na chatu.
Přestože jsem zvyklý na auto z vyšší třídy (byť o něco starší), tak mě Jeep Avenger rozhodně nezklamal. Naopak příjemně překvapil. Najel jsem s tím cca 2 000 km.