Hyundai i10 jsem vystřídal za Tucsona s hybridním motorem. Zůstal jsem tak u jedné značky a tentokrát to byl posun směrem výše. A to hned o několik úrovní. Kdysi jsem vlastně o Tucsonu uvažoval. Tenkrát teda vypadal ještě trochu jinak a nakonec jsem i zvolil jinak. Dneska by to rozhodování bylo o něco složitější, protože Hyundai Tucson má rozhodně co nabídnout. A to jak po vzhledové stránce, tak po jízdních vlastnostech.
V první řadě bych chtěl uvést, že v tomto článku a v dalších recenzích budu vycházet ze svých osobních zkušeností a pocitů. Hodnocení vozů a jejich jízdních vlastností je subjektivní a každý ho může vnímat trochu jinak. Díky za pochopení.
Hyundai Tucson jsem dostal ve střední výbavě Style s benzínovým motorem v hybridní variantě. Moc jsem nevěděl, co od toho čekat. Je možná trochu škoda, že když nejde o plug-in hybrid, nemáte výhody elektrovozu (levnější dálniční známka, parkování zdarma v některých městech). Na druhou stranu elektromotor se v tomhle autě i tak hodí, což se příznivě projevuje zejména na spotřebě. Navíc se dobíjí rekuperací, zejména při brždění. Mimochodem ve variantě plug-in hybrid je Hyundai Tucson taky k dostání.
Musím říct, že mě nejvíc zaujala přední maska. Mám rád tenhle robustní vzhled. To se jim fakt povedlo. Však se podívejte na fotku. ?
O trochu méně se mi líbí z boku. Nejsem úplně fanoušek takových těch záhybů. Ale to je spíš takový detail. K zadní části vozu nemám co vytknout. Dřív jsem byl spíš na kombíky, ale poslední dobou se mi líbí suvéčka. Ten pohled na silnici z vrchu je návykový. Ale zase autobusák bych být nechtěl.
Kola jsou 18palcová. Design za mě v poho. Ale klidně bych si je dokázal představit o něco větší, to dělá ta velikost auta. Samozřejmě dají se dokoupit.
Když jsem si poprvé sednul dovnitř a chtěl se rozjet, tak jsem nevěděl jak. Klasickou řadící páku to totiž nemá a marně jsem hledal nějaké kolečko ve středovém panelu, kde bych to mohl přepnout. Tak jsem zavzpomínal na jízdy trabantem a pak jsem objevil řadící páku, jestli se to tak dá nazvat, pod volantem pod páčkou se stěrači. Tam se jednoduše přepíná vše potřebné. V předchozí verzi Tucsonu bylo řazení na středovém panelu, jak je zvykem, ale zabíralo to místo.
Co mě ale na první pohled zaujalo, je přední obrazovka, která se táhne od infotainmentu až do tachometrů, a zleva je zakončená repráčkem. Říkají tomu panoramatický displej se dvěma obrazovkami. To se mi líbí moc. Na volantu bych čekal logo Hyundai nebo tak něco, ale místo toho je tam takový znak se čtyřmi tečkami, který pak najdete i v dalších modelech, jako je nová Kona nebo Santa Fe. Nicméně to mi nijak nevadilo. Zjistil jsem, že tyto čtyři tečky znamenají v morseovce písmeno H. Navíc v elektrických vozech Hyundai se tyto tečky zbarvují podle stavu baterky a režimu vozu.
Kolem sebe máte ve voze spoustu prostoru, a to i na zadních sedačkách. A taky spoustu odkládacího prostoru. Na pití, klíče, ovladače od brány a další věci, které s sebou taháte. Všude jsou nějaké přihrádky a dokonce i ve dveřích. Líbí se mi také nabíječka na telefon na středovém panelu před loketní opěrkou. To mi přijde jako šikovné řešení. Navíc opravdu nabíjela a neohřívala jen telefon jako v jiných vozech.
Tím, že je uvnitř dost prostoru, čekal jsem, že se to projeví třeba na kufru. Ale psí test obstál na jedničku.
Myslím si, že by tomuhle vozu slušely spíš kožené nebo polokožené sedačky. Ale to už je otázka volitelné výbavy. Dřív jsem byl odpůrcem kožených sedaček a najednou mi to vůbec nevadí.
Když pominu, že jsem testoval sportovní vůz Hyundai i30 N, tak s tímhle Tucsonem se mi jezdilo zatím asi nejlépe. Zrychlení perfektní, jízda pohodlná, přehled parádní. Svižná jízda tak nějak, jak bych si představoval. Auto dobře drželo na silnici. Na dálnici to nebylo tak hlučné, jak jsem možná čekal. Zkrátka po jízdních vlastnostech nemám tomuhle autu co vytknout. Možná trochu citlivější brzdy. Ale to se zajede a je to v pohodě. Je to jen o zvyku. Jak člověk střídá auta, tak je to pokaždé trochu jiné.
Moc se mi líbí vychytaní parkovací asistenti. Kromě klasické zadní parkovací kamery vám infotainment nabídne i pohled shora. To jsem ocenil při parkování na našem pozemku, kde nepoznám, jestli ještě stojím na zámkovce nebo už v okrasném štěrku. Takhle jsem to měl perfektně pod kontrolou.
Při jízdě vám „fandí“ spousta asistentů. Za nejužitečnější považuji asistenta mrtvého úhlu. To bych rád měl i ve svém autě. Za méně důležité považuji zvukové a vizuální signály, když překročíte povolenou rychlost byť o 1 km/h – nicméně je to povinný asistent dle nové normy GSRII. Pak zde najdete samozřejmě i asistenta jízdy v pruzích. Ale chápu, že bezpečnost na prvním místě a leckdo to ocení. Všichni tihle asistenti se dají vypnout. Jen to člověka přestane bavit při každém nastartování. Klasicky jsem se napojil na Apple CarPlay a to mi stačilo.
Hudba hrála celkem obstojně. I když momentálně víc než hudbu poslouchám při jízdě podcasty. Cením i vychytávky jako vyhřívané sedačky a volant. Ale to tak beru u těchto vozů jako standard. Taky bych chtěl vypíchnout dálková světla, která se sama zhasnou, když se naproti vám objeví jiné auto. Vím, že už je to nejspíš taky standard…
Řekl bych, že odpovídající. Je to celkem velké auto a navíc benzín a taky to má turbo. Velkou přidanou hodnotou je zde elektromotor. Díky němu se dá jezdit i za 5 litrů na 100 km, ale zase ne třeba na dálnici. Bavilo mě snažit se jezdit „zadarmo“ na ten elektromotor. Stačilo jen šolíchat plyn a šlo to dost dlouhou dobu.
V průměru jsem jezdil do 7 litrů, což je lehce nad uváděným průměrem. Ale nutno říct, že jsem to testoval a jezdil jsem fakt různě. Po městě, po okreskách i po dálnici. Spotřeba je tak za mě úplně v pohodě, vzhledem k tomu, jak dobře se mi s ním jezdilo.
Hyundai Tucson mě velmi příjemně překvapil. Po jízdních vlastnostech fakt skvělé auto, které si dokážu představit jako rodinné i jako firemní. Dost často jsem v něm sice jezdil sám, ale nacpali jsme se tam v pohodě celá rodina včetně zvěře a bylo to fakt komfortní. Zkrátka pojezd na úrovni. Vzhledově bych sice měl pár výtek – třeba ten bok, že jo. Ale obrovsky mi to vynahrazuje interiér, který mě tady opravdu baví. Nejeví se tak luxusně jako třeba v Mazdě CX-5, ale zase na mě působí moderně a to mi bohatě stačí. Potěšilo mě zrychlení, plynulost jízdy a celkově z toho auta mám dobrý pocit. Jen škoda, že jsem ho musel tak rychle vrátit.
Hyundai Tucson jsem měl s přestávkou pár týdnů a najel jsem s ním necelých 800 km.