Mazda CX-5: Pohodlné auto, které vás naučí nespěchat

Úvod Blog Recenze Mazda CX-5: Pohodlné auto, které vás naučí nespěchat
RECENZE MAZDA CX-5

Mazda CX-5: Pohodlné auto, které vás naučí nespěchat

Přechod z vozu Hyundai i30 N to byl docela výkonnostní sešup, proto jsem si musel na Mazdu CX-5 chvíli zvykat. Japonci totiž ve svých benzínových autech nepočítají s turbem, s čímž jsem zpočátku nepočítal ani já. Jak se jezdí s CX-5kou, co všechno to umí a dal bych za ni milion korun?

Mazda CX-5

Úvodní poznámka autora článku:

V první řadě bych chtěl uvést, že v tomto článku a v dalších recenzích budu vycházet ze svých osobních zkušeností a pocitů. Hodnocení vozů a jejich jízdních vlastností je subjektivní a každý ho může vnímat trochu jinak. Ještě bych rád dodal, že dosud jsem jezdil převážně s vozem Volkswagen Passat B8 2.0 TDI, takže mě to bude možná svádět k porovnávání s tím to standardem.

Parametry testovaného vozu Mazda CX-5

  • motor 2,5 G192K AT AWD
  • počáteční stav km 5 900 km
  • převodovka automatická
  • palivo benzín
  • cena vozu od 777 550 Kč
  • uváděná spotřeba 7,6 litrů
  • výbava Exclusive Line

Jak vypadá Mazda CX-5

Zvenku se na Mazdu CX-5 dobře dívá. Auto na mě působí, že už má „nějakou úroveň“. Robustní přední část s typickou mazdí maskou budí dojem vozu, který si může říkat SUV. Ani tentokrát jsem nedostal Mazdu v klasické červené barvě, ale nyní v tmavě šedé. To mi vůbec nevadilo, naopak mi to k tomuto typu vozu sedělo perfektně. Auto nemělo žádný divoký polep, což jsem také ocenil. 

Líbila sa mi velká litá černostříbrná 19” kola Diamond Cut. Ta stříbrná mi tam docela seděla už kvůli stříbrné liště, která vede přes dveře pod okny. Nakonec mi ani nevadily plastové blatníky, prahy a lišty pod nárazníky, jelikož ladily s barvou vozu. Ale v případě například bílé nebo nějaké jiné světlé barvy vozu by mě to možná trochu rušilo.

Mazda CX-5

Interiér vozu

Jakmile nastoupíte do vozu, cítíte ten komfort. Japonci si na interiérech dávají podle mě docela záležet. Už v Mazdě 3 se mi moc líbilo a tady to bylo ještě lepší. Kožené sedačky jsou příjemné na posed. Trochu jsem se bál, že se během parních dnů i přes klimatizaci přilepím k sedačce jako slimák, ale naštěstí to bylo v pohodě. Kožený volant byl příjemný na držení, vyhřívání jsem během července nepotřeboval. 

Mazda CX-5

Konečně jsem měl pocit, že nabíječka na telefon opravdu nabíjí místo toho, aby ho jen ohřívala. Takže i v tomhle za mě palec nahoru. Infotainment se ovládá pomocí kolečka. Displej ale není jako třeba u Mazdy 3 tak daleko, takže jsem ze zvyku do něj párkrát šťoural prstem a divil se, že to nefunguje. Obecně mi přijde ovládání kolečkem lepší, zvlášť při jízdě na českých silnicích. S dotykovým displejem kolikrát zmáčknete něco úplně jiného, než chcete, a to prodlužuje čas, kdy se soustředíte na něco jiného než jen na řízení.

Musím taky ocenit zvuk, který byl při přehrávání hudby perfektní. Po bezproblémovém a bezdrátovém spojení telefonu s CarPlay to hrálo parádně. Tahle Mazda CX-5 má totiž zvuk od Bose a je to znát. 

Mazda CX-5

V autě bylo dost místa i pro autosedačky s dětmi, které mi konečně nekopaly do zad. Říkal jsem si, jak bude vypadat kufr, protože se říká, že SUVčka nemají velký kufr. Ten byl nakonec prostornější, než jsem čekal. Na druhou stranu třeba na vození psa to úplně není. Pes to měl vysoko, aby tam sám vyskočil a ještě bych musel sundat takový ten dekl. Naopak cením otevírání a zavírání přes tlačítko. Co bych za to dal u svého auta.

Mazda CX-5

Ještě jsem si vzpomněl na bezklíčové otevírání dveří. Na to jsem si taky poměrně rychle zvykl. Klíček jsem nechal v kapse a i tak mohl nastoupit. Za mě super funkce, i když u tohoto typu vozů předpokládám, že to je standard. 

Jak jezdí Mazda CX-5

Musím říct, že skvěle. Teda do té doby, než budete chtít předjet. Automatická převodovka řadí tak, že to ani nepoznáte – super. Nepoznáte ani, co tam máte za rychlost, protože to palubní počítač nikde neukazuje. Jedině, když si přepnete na manuální řazení pomocí pádel za volantem. To jsem využil asi jen jednou. 

Jak jsem uvedl výše, tohle auto nemá turbo. Takže na nějaké svižnější předjetí to prostě není. Musíte tak lépe odhadovat. Zastánci atmosférických motorů argumentují, že takový motor vám v pohodě vydrží i 500 000 km. To je fajn, ale asi bych nechtěl jezdit 500 000 km za kamionem. Zkrátka, když se chcete pořádně rozjet, tak motor víc řve, než jede. Když jsem tam dal sportovní režim, bylo to o něco lepší, ale pořád jsem si musel zvykat. Řadilo to v 6 000 otáčkách, ale že bych to nějak pořádně rozjel, se fakt říct nedá. 

Mazda CX-5

Na silnici auto dobře sedělo, ale zatáčky jsem s tím nijak výrazně neřezal. Projel jsem se i mimo silnici, abych vyzkoušel offroad režim. Nevím, v jakých vlastnostech se to liší od normálního režimu, ale jelo se mi dobře a neměl jsem strach, že na cestě nechám tlumiče.

Málem bych zapomněl na barevný projekční Head up displej (HUD) promítaný na přední sklo, který vám ukazuje aktuální rychlost, tempomat, maximální povolenou rychlost a další parametry, které si můžete nastavit. V Mazdě 3 jsem si na to trochu zvykal, tady už jsem s tím byl v poho a kolikrát jsem to ani nevnímal. 

Oceňuji také možnost vypnout tlačítkem asistenta jízdy v pruzích, které stačilo zmáčknout jednou. Ne jako v případě Hyundai i30 kombi Nline, kdy jsem to musel vypnout před každou jízdou. 

Mazda CX-5

Líbily se mi i pokročilé funkce u parkovací kamery, která je vpředu i vzadu. Kompletní přehled, co se děje kolem auta, máte i díky pohledu zeshora. To jsem ocenil při parkování na našem stání. Často totiž nevím, zda jsem koly ještě na zámkovce nebo už v okrasném štěrku. Díky této funkci jsem to věděl naprosto přesně. 

Kolik si bere Mazda CX-5

Toho jsem se trochu bál. I když jsem věděl, že budu jezdit za míň než s Nkem, tak jsem tušil, že se na uvedenou spotřebu 7,6 litru na 100 km nedostanu ani omylem. Sekl jsem se o litr. V průměru jsem jezdil za 8,5 litru na 100 km a to jsem nejezdil jen po městě a okreskách. Vyvezl jsem CX-5ku z Plzně do Beskyd a zpět, což dalo skoro 1 000 km. Na téhle cestě jsem měl průměrnou spotřebu 8,4 litru na 100 km.

Mazda CX-5

Celkově jsem to moc nehonil a zároveň jsem se nesnažil o nějakou přehnanou úsporu. Jezdil jsem tak nějak normálně. Na to, jak tohle auto jezdí, bych si představoval spotřebu třeba do 7 litrů. Ale je mi jasné, že dvouapůlitrový motor si při váze vozu něco vezme.

Celkové shrnutí

Mazda CX-5 nabízí opravdu komfortní jízdu, pohodlné sezení, skvělý výhled, dostatek prostoru a příjemný design interiéru i exteriéru. To jsou za mě obrovské plusy. Na druhou stranu mě trochu odrazuje vyšší spotřeba a lenost auta při zrychlení. Pro toho, kdo má rád pohodlí, nikdy nespěchá a nemá hluboko do kapsy, je to ideální auto. 

Mazda CX-5

Hodí se to i jako auto pro rodiny? Řekl bych, že ano. Stejně tak pro kohokoliv, kdo má rád výše zmíněné a nevadí mu těch pár nedostatků. Dal bych já osobně za takové auto milion korun? Asi ne. Sáhl bych spíš po Nku, co jsem měl minule. Na druhou stranu na firmu bych si ho klidně pořídil. To pohodlí bylo návykové a navíc by mě to časem naučilo nespěchat. 

Mazdu CX-5 jsem měl asi jen tři týdny, ale stejně jsem s ní stihl najet téměř 1 900 km.

Plusy

  • CarPlay se mi připojilo hned automaticky a bez kabelu
  • Komfortní jízda - automatická převodovka
  • Dobrý výhled
  • Pokročilé funkce - hlídání mrtvého úhlu včetně zvukového signálu
  • Parkovací kamera včetně dalších asistentů
  • Skvělý zvuk od Bose
  • Pohodlné sezení v kožených sedačkách
  • Dostatek prostoru pro všechny cestující
  • Dostatek prostoru v kufru
  • Bezdrátová nabíječka na telefon opravdu nabíjí

Mínusy

  • Vyšší spotřeba
  • Líné při snaze o rychlejší rozjezd
  • Vyšší pořizovací cena

Galerie


Mazda CX-5

  • Spolehlivá péče
  • Komplexní služby
  • Přátelský a osobní přístup